Image Image Image Image Image Image Image Image Image

24 jun

Door

No Comments

Hoe moet je een eiwitshake gebruiken? Tips en informatie

juni 24, 2019 | Door | No Comments

Hoe moet je een eiwitshake gebruiken en hoe doe je dat het beste? Wat zijn de voordeligste tijden om een shake te consumeren en hoeveel eiwitten moet je nu werkelijk per dag binnenkrijgen. Als gebruiker van eiwitshakes is het belangrijk om dit soort zaken goed te weten. Te weinig eiwitten kunnen er namelijk voor zorgen dat je minder snel spiermassa opbouwd dan mogelijk.

Daarnaast kan een tekort aan eiwitten leiden tot verzuring, kramp en/of spierpijn en dat wil je natuurlijk niet, want dan kun je niet het onderste uit jezelf halen. Te veel eiwitten consumeren is daarentegen ook niet goed. Hierdoor kan je namelijk te maken krijgen met gewichtstoename en daarnaast is het weggegooid geld.

Waarom eiwitshake gebruiken?

Wanneer je nog niet erg bekend bent met het gebruik van eiwitshakes zul je je afvragen waarom je eiwitshakes zou gebruiken. Als niet-sporter heb je gemiddeld per kilo lichaamsgewicht 0.8 gram eiwitten nodig per dag. In ‘normaal’ voedsel zitten eiwitten en als je niet sport is dit over het algemeen voldoende wanneer je er een gezonde en gevarieerde levensstijl op na houdt.

Hoe moet je een eiwitshake gebruiken

Wanneer je wel sport heb je meer eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig. Een krachtsporter heeft per kilo lichaamsgewicht 1.5 tot 1.8 gram eiwitten nodig per dag. Een duursporter heeft iets minder eiwitten nodig dan krachtsporters, namelijk per kilo lichaamsgewicht 1.2 gram eiwitten per dag.

Voor sporters is het meestal niet voldoende om alleen een gezond voedingsschema aan te houden. Eiwitshakes kunnen dan een uitkomst zijn, want hiermee kan het tekort aan eiwitten gemakkelijk worden aangevuld. Een voordeel aan het gebruik van proteïne shakes is dat de hoeveelheid eiwitten die ze bevatten erg hoog is, dus je krijgt in één keer flink wat eiwitten binnen.

In het artikel eiwitpoeder, welke kies ik? beschrijven we eigenlijk welk eiwitpoeder kun je het beste kiezen.

Hoe eiwitshake gebruiken?

In eiwitshakes zitten vooral whey eiwitten en caseïne eiwitten. Whey eiwitten zijn snelle eiwitten en zijn dus vooral noodzakelijk tijdens de training en caseïne eiwitten zijn langzame eiwitten en zijn vooral noodzakelijk voor het herstel na de training. Een shake die beide eiwitten bevat, zal tot het beste resultaat leiden. Maar hoe moet je de eiwitshake gebruiken? Je kan namelijk op verschillende manieren een shake maken.

  • Shake maken met poeder. Bepaal hoeveel gram poeder je wilt consumeren met het oog op de aanbevolen hoeveelheid en meng dit met water of melk. In principe kunnen de shake zo consumeren, want de meeste poeders hebben al een lekkere smaak. Toch kun je jouw shake lekkerder of voedzamer maken door het toevoegen van ingrediënten, zoals banaan en havermout. Op het internet zijn veel sites met recepten te vinden
  • Shake maken zonder poeder. Je kan ook zonder poeder een proteïne shake maken. Ook voor shakes zonder poeder zijn veel recepten op het internet te vinden. Deze shakes worden vaak gemaakt met ingrediënten zoals yoghurt, sojamelk en banaan.

Wanneer eiwitshake gebruiken?

Wanneer is het aanbevolen om een eiwitshake te gebruiken? Er zijn verschillende momenten wanneer het slim is om een shake te drinken. Het is aan jou om te kijken welk moment het beste in jouw routine past.

  • Voor de training is het handig om ongeveer 45 minuten voor jouw training een shake te drinken, tenzij je 2 tot 3 uur van te voren een eiwitrijke maaltijd geconsumeerd hebt
  • Tijdens de training heeft het niet heel veel zin om een shake te drinken. Tijdens het sporten is het drinken van water om jouw lichaam voldoende te hydrateren het belangrijkste
  • Na de training is het aanbevolen om een shake te drinken wanneer je 2 tot 3 uur voor de training geen eiwitrijke maaltijd hebt geconsumeerd

Eiwitshake elke dag of alleen na training?

Wanneer je fanatiek sport, moet je dan elke dag of alleen na training een eiwitshake consumeren? Op rustdagen is het niet noodzakelijk om een proteïne shake te consumeren als jouw voeding uit zichzelf al voldoende eiwitten bevat. Als dit niet het geval is, kun je het eiwittekort aanvullen met een shake. Het moment van inname maakt op een rustdag niets uit.

Er zijn situaties wanneer je juist op rustdagen extra eiwitten moet consumeren. Bijvoorbeeld als je aan het afvallen bent, want dan eet je hoogstwaarschijnlijk minder calorieën en als jouw lichaam dan over te weinig eiwitten beschikt, kan de spiermassa afnemen en dat wil je natuurlijk niet.

Ook is het aan te raden om extra eiwitten op rustdagen te consumeren als je aan cardio training doet, want dan verbruik je tijdens trainingen zoveel energie dat dit gecompenseerd moet worden op rustdagen. Je kunt deze energie dan aanvullen met een shake of je eet wat extra calorieën.

Smart Protein ervaring. Eerder hebben we al een artikel geschreven over Smart Protein Ervaring.

Aanrader!

Prijs : €28,95 €23,95

Whey delicious van XXL Nutrition is volgens de gebruikers de lekkerste eiwitshake op de markt! Whey Delicious zit boordevol eiwitten die bijdragen tot de groei van spiermassa en ondersteunen snel herstel van de spieren na de training.

Beoordeeld:
Contact Seller
X

Contact Seller

    • param1
    • param2

Zijn er andere manieren om eiwitten te consumeren?

Er zijn naast de consumptie van shakes ook nog andere manieren om eiwitten te consumeren. Kijk eens op www.bodyenfitshop.nl voor eiwitrijke producten zoals:

  • Eiwitrepen: Bij Body en Fit hebben ze eiwitrijke repen, ook wel bars genoemd, in allerlei smaken. Voorbeelden van smaken die beschikbaar zijn, zijn chocolade, camarel, aardbei, toffee en koekjes
  • Eiwitrijke Pizza: Het zal je verbazen, maar er bestaat een proteïne pizza mix van Body en Fit. Met deze mix kun je eenvoudig een eiwitrijke pizzabodem maken.
    Koekjes: De koekjes met veel eiwitten zijn niet alleen heerlijk, maar bevatten ook gemiddeld 2.1 gram eiwitten per koekje en zijn suikerarm
  • Pancakes: Genieten van heerlijke pancakes en tegelijkertijd jouw eiwitten aanvullen? Dat kan, want wanneer je 2 tot 3 pancakes van Body en Fit eet, consumeer je gemiddeld 20 gram eiwitten
  • Chocoladepasta: Chocoladepasta van Body en Fit voor op brood is heerlijk, suikerarm en bevat veel eiwitten
  • Crackers: De krokante crackers van Body en Fit zijn erg voedzaam en tegelijkertijd hebben ze een hoog eiwitgehalte en bevatten ze veel vezels

Conclusie

Eiwitshakes op de juiste manier consumeren is in principe helemaal niet zo heel moeilijk. Er zijn namelijk veel mogelijkheden qua tijden. Zorg er in ieder geval voor dat je de juiste hoeveelheid eiwittten binnenkrijgt, niet te weinig, maar zeker niet te veel. Daarnaast is het belangrijk om rondom de trainingen voldoende eiwitten te consumeren, of vlak voor de training of net na de training.

Ook op rustdagen moet je genoeg eiwitten binnenkrijgen, het is aan jou om te kijken of je voldoende eiwitten consumeerd door het eten van jouw normale dagelijkse voedsel, anders kun je ook op rustdagen gebruik maken van eiwitshakes.

Er zijn veel manieren om eiwitten te consumeren. Ten eerste bevat normaal voedsel zoals vlees, vis, eieren en noten veel eiwitten. Ten tweede kun je proteïne shakes drinken om eiwitten binnen te krijgen en tot slot kun je bijvoorbeeld eens kijken op de website van Body en Fitshop voor heerlijke eiwitrijke producten zoals: eiwitrepen, pizzabodems, koekjes, pancakes, chocoladepasta en crackers.

EIWITSHAKE KOPEN?

U wilt natuurlijk niet te veel betalen voor uw favoriete eiwitshake. Daarom hebben wij de beste eiwitshake aanbiedingen van Body en Fitshop voor u op een rijtje gezet.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Plaats een reactie