Image Image Image Image Image Image Image Image Image

26 aug

Door

3 Comments

Eiwitshakes, alles wat je erover moet weten

augustus 26, 2016 | Door | 3 Comments

Hoi, ik ben Rowena van ‘getfitwithrowena’ en nieuwe blogger van Eiwitshakekopen.nl! Omdat er altijd een hoop vragen blijven betreft eiwitshakes heb ik er een artikel over geschreven. Wat is het en waar gebruik je het voor? Je  hebt er vast wel eens over gehoord. Mensen die veel met sport bezig zijn weten dat het veel wordt gebruikt in de fitnesswereld. Het gebruik wordt ook steeds populairder, en tegenwoordig wordt het niet alleen meer gedronken, maar de poeders worden ook gebruikt om bijvoorbeeld pannenkoeken te maken, of zelfs door de kwark of smoothie. Maar wat zijn eiwitshakes nu precies en waarvoor neem je ze? Dat ga ik je uitleggen..

 Rowena

Wat zijn eiwitshakes?

Eiwitshakes zijn drankjes die mensen die sporten drinken bestaande uit eiwit zoals de naam al zegt, maar dan in poedervorm. Dit wordt gemengd met water, melk of soms met sap, net wat je voorkeur heeft. Ook word er gemengd met fruit en groenten om meer smaak aan de shake te geven of net die extra vitaminen binnen te krijgen. Het eiwit in de poeders  kan van verschillende bronnen komen. Meestal whey, caseine, soja en ei.

 

Wat is whey en caseine , en wat is het verschil?

Whey en caseine komen beide van koemelk. Whey is een compleet eiwit, wat wil zeggen dat het alle essentiële aminozuren bevat. Aminozuren zijn de bouwstenen voor je lichaam, en de whey eiwitten zijn nodig voor het herstel van weefsel en de opbouw van de spieren. Caseine is een dierlijk eiwit dat voorkomt in melk en ook wel kaasstof wordt genoemd. Caseïne is de kaas die overblijft op het moment dat je kaas maakt uit melk. Het verschil tussen die twee zit hem echter in de snelheid waarmee het wordt opgenomen in het lichaam. Whey wordt snel opgenomen en caseine doet hier enkele uren over. Whey zorgt ervoor dat het aanmaken van de aminozuren snel gaat en caseine zorgt ervoor dat de afbraak van eiwitten langzamer gaat.

 

Waarvoor gebruik je ze?

Eiwitshakes helpen je spieren te bouwen en te herstellen na inspanning. Tijdens je training trekken je spieren samen door bijvoorbeeld het tillen van gewichten , waardoor er kleine scheurtjes in de spiervezels vormen. Eiwit helpt om deze scheurtjes te herstellen en de spiervezels opnieuw te verbinden. Ook gebruiken veel mensen eiwitshakes om af te vallen. Ze zijn hiervoor geschikt omdat ze een hoog percentage eiwitten bevatten, en vrijwel geen koolhydraten, vetten of lactose. Koolhydraten worden dan vervangen door eiwitten en zorgt ervoor dat je lichaam geen koolhydraten opneemt en hierdoor vet gaat verbranden. Het voordeel hiervan is dat je minder hongergevoel hebt en minder kans op spierverlies.

 

Wanneer gebruik je ze?

De een gebruikt een shake na de training, de ander weer voor de training of zelfs voor het slapen, maar wat is het verschil? Als je krachttraining doet is het het beste om de eiwitshake direct na je training te drinken. De eerste 2uur na je training is namelijk de meest kritische periode voor het spierherstel, en het lichaam doet er slechts 30 minuten over om het eiwit in je lichaam te verteren. Als je voornamelijk cardio doet is het het beste om de shake voor je training te drinken. Dit omdat je je spiermassa beschermt tegen het verbranden van energie voor de cardio workout. Het zorgt ervoor dat de energie die in het lichaam word aangemaakt tijden het trainen van vet komt en niet van spieren, zodat je geen spiermassa verliest. Eiwitshakes die je neemt voor het slapen zijn erg waardevol omdat je tijdens je slaap langzaam de voorraad beschikbare eiwitten opmaakt. Door een eiwit te nemen die je lichaam niet te hard laat werken om het te verteren, kan een goede hulp zijn bij het herstelproces , en ook kun je meer energie en/of kracht hebben wanner je wakker word de volgende ochtend.

Hopelijk heb ik je zo wat meer info kunnen geven betreft eiwitshakes. Er zijn zoveel verschillende soorten en smaken. Het is voor jezelf even kijken wat je het lekkerste vind en wat werkt voor jou lichaam. Onthoud dat ieders lichaam anders is, iedereen een andere  smaak heeft en ook niet iedereen dezelfde sport of inspanning uitoefent.

Groetjes Rowena

‘ getfitwithrowena’

 

 

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Reacties op dit bericht

  1. Ik neem momenteel 3 eiwitshakes per dag. 1 ‘s-morgens, 1 als lunch en 1 voor het slapen gaan. De eerste 2 shakes meng ik met magere yoghurt en wat fruit (meestal aardbeien).
    Heeft iemand nog tips om een lekkere en gezonde eiwitshake te bereiden?

  2. Dank je wel voor de snelle reactie.
    Ik ga het blog artikel zeker lezen!

    Fijn weekend!

Plaats een reactie